Menu
StudentMag
Kariéra pro studenty

Jak odpovědět na 21 nejčastějších otázek při pracovním pohovoru

Redakce

Redakce

25. 7. 2022

Připravte se na nejčastější otázky při pracovním pohovoru. Vyměníte nervozitu za sebevědomí a získáte práci snů.

Otázky personalistů by vás neměly zaskočit. Na co se budou u pohovoru ptát?

21 nejčastějších otázek při pracovním pohovoru

Firma, v níž se ucházíte o pozici, chce při pohovoru především zjistit, jestli jste pro práci u nich ta správná osobnost, a zda jste loajální.

Především chtějí vyloučit kandidáty, kteří hledají jakoukoliv práci a jejich hlavní motivací jsou peníze. Taky se budou chtít dozvědět více o vašich zkušenostech, a jak obohatíte firmu, pokud vás vyberou na zvolenou pozici. Při odpovídání vycházejte vždy z vlastní osobnosti, nesnažte se být někým jiným, a rozhodně nelžete.

1. Můžete nám říci něco o sobě?

Nezačínejte s odříkáváním pozic, na kterých jste pracovali. Začněte současností – kdo jste a kam směřujete. Vyberte jednu nebo dvě opravdu zajímavé zkušenosti s předchozími projekty nebo zaměstnáními – nejlépe samozřejmě takové, které korespondují s pozicí, na kterou se hlásíte.

2. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?

Přečetli jste si popis pozice? Jaké vlastnosti se od vás očekávají? Vyjmenujte pár svých skutečných silných stránek. Zdůrazněte to, co o vás říkají ostatní – kamarádi, kolegové, šéf. Vyvarujte se klišé, které nic neznamenají, třeba že jste flexibilní nebo týmový hráč. Vaše silné stránky také nemusejí být přímo vlastnosti, ale může se jednat o zkušenost s obdobnou pozicí, nebo ovládání více světových jazyků.

Co se týká slabých stránek, tady je potřeba trochu umění – chcete zůstat upřímní, ale nezavřít si před sebou zlatá vrátka nové pozice: zmiňte například, že někdy jste přehnaný perfekcionista (místo toho, abyste řekli, že vám práce dlouho trvá). Rozhodně neříkejte, že chodíte pozdě nebo že jste netrpěliví – i kdyby to byla pravda, jsou to věci, které se v žádném zaměstnání netolerují.

Skvělou a elegantní odpovědí, pokud jde o slabiny, je zmínit neznalost firemního prostředí, protože se na pozici hlásíte poprvé – tím dáte najevo svoji pokoru a skromnost.

3. Co víte o naší firmě?

Není nic jednoduššího, než si na stránkách firmy přečíst historii, cíle a hodnoty společnosti – koneckonců je to ve vašem zájmu, pokud zde chcete pracovat.

A nevadí, pokud neznáte všechna fakta a předchozí CEO firmy – náborový specialista chce vědět, jestli se o firmu zajímáte. Nechtějí zaměstnat člověka, kterému je jedno, pro koho pracuje. Řekněte, proč vás firma zaujala a jak se hodnoty společnosti shodují s těmi vašimi.

4. Jak jste se o pozici dozvěděli?

Zdánlivá banalita, která ale může hrát ve váš prospěch. Sdílel pozici váš bývalý kolega na LinkedIn? Doporučil vám místo známý – zaměstnanec firmy? To jsou body pro vás. Pokud jste se o pracovním místě dozvěděli na serverech pro hledání práce, tak to řekněte a podtrhněte, co vás na pozici zaujalo.

5. Proč chcete tuto práci?

Protože firma slušně platí? To je, jak asi tušíte, špatná odpověď. Zaměstnavatelé chtějí přijmout profesionála, který svoji práci bude milovat. Při přípravě na pohovor si projděte klíčové požadavky, které firma u volné pozice uvádí, a snažte se je spojit se svými dovednostmi, zkušenostmi a silnými stránkami. Pokud se například ucházíte o pozici na zákaznické podpoře, zmiňte, že rádi komunikujete s lidmi a milujete řešení problémů.

Vysekněte firmě poklonu: „Mám rád alternativní vzdělávání a myslím, že vy jste v tomto oboru nepřekonatelní. Proto bych se rád stal součástí tohoto projektu/vaší firmy.“

10 otázek, které můžete dostat na pracovním pohovoru v Google či Facebooku

6. Proč bychom měli zaměstnat právě vás?

Otázka podobná té předchozí, ale zaměřená na benefity, které firmě budou plynout v případě, že přijmou právě vás.

Buďte přirozeně sebevědomí. Pokud jste u pracovního pohovoru, znamená to, že vy i zaměstnavatel si myslíte, že se na pozici hodíte. Problém je v tom, že firma si to myslí i o ostatních uchazečích.

Jednoduše: řekněte, že chcete firmě přinést vynikající výsledky (vysoké prodeje, mezinárodní reputaci, zvýšení počtu klientů) a že skvěle zapadáte do firemní kultury.

7. Kde se vidíte za pět let?

Klasická otázka. A odpověď na ni má jediné pravidlo: vaše budoucnost musí zapadnout do plánu firmy. Nemusíte být konkrétní: „Rád používám cizí jazyky a miluji každodenní se setkávání s novými klienty.“ Nebo: „Chci být součástí stabilní společnosti, jejíž hodnoty a výzvy mi budou pomáhat se profesně rozvíjet.“

Kde se vidíte za pět let

3 nevhodné odpovědi, které vás automaticky připraví o pozici (i kdyby to byla pravda):

Za pět let bych chtěl být generálním manažerem vaší firmy.

Nevím, to je dlouhá doba, uvidím, kam mě vítr zavane.

Chci mít rodinu a naplno se jí věnovat.

Dobré a špatné vlastnosti u pohovoru: Jak zodpovědět zákeřnou otázku?

8. V jakých dalších firmách se ucházíte o práci?

Svět náborových specialistů je malý. Pokud se hlásíte na další pozice, jednoduše je uveďte. V ideálním případě vaše vybrané pozice spojují vaše dovednosti a zkušenosti. Odpovězte, že se například hlásíte na více pozic v rámci oboru, který jste si vybrali a zmiňte názvy společností.

9.  Proč jste odešli z vaší předchozí práce?

Pokud jste nedávno opustili nebo jste v procesu zanechání vaší původní práce, touto otázkou si můžete být jisti. Zlatým pravidlem je: nikdy nepomlouvejte vašeho ex-zaměstnavatele. Ať už bylo důvodem vašeho odchodu cokoliv. Nepůsobí to profesionálně a navíc to může vyznít tak, že problém jste vy a ne firma.

Nepopisujte, že jste se nepohodli s kolegy, nebo že si na vás šéf zasedl. Raději zmiňte, že chcete čelit novým výzvám a posunout se v profesionálním životě dopředu díky nové pozici.

A co když vás vyhodili? Upřímnost nadevše. Pokud byste to nepřiznali, stejně se to dozvědí  (a buďte si jisti, že hodně brzo). „Bohužel jsem dostal výpověď.“ To je naprosto přirozená odpověď.

Uspějte na trhu práce. Přinášíme 11 tipů, čím zaměstnavatele zaujmout

10. Proč vás vyhodili?

Pokud je to váš případ, nebuďte nervózní. Nezačínejte s výčitkami a neklopte oči: raději zmiňte, jak vaše omyly přispěly k osobnímu i profesnímu rozvoji. To, co jste se naučili, totiž může napomoci tomu, jak dobře budete vykonávat pozici, na kterou se hlásíte.

11. Proč máte ve svém profesním životě rok/dva roky přestávku?

Tady chtějí zaměstnavatelé slyšet, že jste se věnovali činnostem, které vás formovaly po profesní i osobní stránce. V ideálním případě jste byli dobrovolníkem nebo studovali. Případně jste byli na jazykovém kurzu v zahraničí nebo si doplňovali znalosti pomocí online kurzů. V žádném případě si ale nevymýšlejte.

Dobrým důvodem je i narození dítěte. Dal jsem si rok přestávku, ale teď jsem připravený se naplno věnovat svojí profesi. Univerzální a prosté, navíc zaměstnavatele ujistíte, že nyní jste plně připraven na svojí novou pozici a dokážete skloubit práci, rodinu a volný čas.

Pozor na cestování. Pokud začnete nadšeně vyprávět, že jste se právě vrátili z cesty kolem světa, můžou se zaměstnavatelé obávat, že si jen chcete vydělat na další dobrodružství.

Zajímavou dovolenou nebo cestu klidně zmiňte (a ještě to ideálně napasujte na nové dovednosti, které vás cestování naučilo), ale uveďte to spíše jako rozptýlení, než jako životní náplň – tedy pokud se nehlásíte na pozici travel redaktora.

12. Proč jste změnili (chcete změnit) obor?

Máte vystudovanou pedagogiku, v posledních letech jste ale studovali online kurzy, navštěvovali semináře a hlásíte se na pozici v oblasti marketingu. To je v pořádku, pokud váš profesní profil stále odpovídá požadavkům firmy.

Personalisté radí: Deset tipů, jak nezkazit pracovní pohovor

Připravte se ale na to, že se vás při pohovoru zeptají, proč jste opustili původní obor. Tady odpovíte nejlépe osobním příběhem. Mluvte o tom, jak vám původní profese přestala přinášet nesnadné úkoly. Geniální je, pokud dokážete spojit zkušenosti z předchozího oboru a pracovat tak kreativně na vaší případné budoucí pozici.

13. Jaké pracovní prostředí vám vyhovuje?

Raději nebuďte příliš konkrétní. Pokud víte, že firma, kam se hlásíte, má klasický open space, nezmiňujte, že rádi pracujete v klidu v soukromé kanceláři. Raději zmiňte pozitivní náladu na pracovišti a dobré vztahy s kolegy i nadřízenými.

Neříkejte, že potřebujete pro svoji práci klid a ticho – společnost totiž může vyznávat jiné hodnoty a zakládat si na tom, že zaměstnance podporuje živou hudbou nebo barevnými stěnami.

14. Jak se vyrovnáváte se stresovými situacemi?

Pokud se nechystáte na stáž do zenového chrámu, nejspíš vám tuto otázku položí. Připravte si odpověď, která odpovídá vaší osobnosti. „Situaci se postavím čelem a kreativně vyřeším problém. Snažím se zachovat klid a získat co nejvíce informací a času. Nezlehčuji situaci. Na prvním místě je klient.“

Byli jste na kurzu řešení konfliktních situací? Uveďte, jaké konkrétní způsoby řešení problémů jste si z něj odnesli. Pamatujte si, že na prvním místě je zákazník a jméno firmy. Typicky můžete být vyzváni k vyřešení modelové situace, nebo abyste uvedli příklad, kdy jste v předchozím zaměstnání úspěšně vyřešili obtížný moment.

15. Jaké očekáváte platové ohodnocení?

Tady je stěžejní si předem zjistit, jaký plat a výhody nabízí stejná nebo obdobná pozice v regionu, kde se o místo ucházíte. Googlete. Raději, než konkrétní částku, chce váš zaměstnavatel znát rozmezí, ve kterém byste se, v závislosti na vašem vzdělání, zkušenostech a dovednostech, rádi pohybovali.

Řeč těla u pohovoru. 6 tipů, jak zvýšit své šance beze slov

Začněte klidně o něco výše, ale dejte najevo, že jste ochotní o platu vyjednávat. Nebuďte falešně skromní – pokud si řeknete o méně peněz, než je na pozici běžné, je to pro personalistu signál, že si nevážíte svých nabytých vědomostí nebo vzdělání.

Neprofesionálně působí vyptávání se na firemní bonusy a stravenky.

16. Co rádi děláte ve volném čase?

Buďte konkrétní. Chcete říct: „Rád sportuji.“ To je ale nic neříkající. Raději řekněte: „Ráno chodím na spinning a potom jsem kreativnější a rychleji řeším úkoly. “

Vaše záliby ideálně korespondují s vybranou pozicí: pokud se hlásíte na místo IT specialisty, je super, pokud ve volném čase testujete nové technologie a jste blázen do 4D brýlí. Jako jazykový lektor je skvělé, pokud sledujete oborové články a videa v jazyce, které učíte.

Hobby, kterému se věnujete dlouho, o vás prozradí více, než celý životopis. Personalista navíc uvidí, že se soustavně věnujete činnosti, která vám přináší radost, osobní rozvoj nebo relax bez toho, aby vám přinášela materiální příjmy.

17. Jakým zvířetem byste chtěli být?

I taková otázka není u pohovoru neobvyklá. Tady neexistuje správná odpověď, ale přemýšlejte o tom, které vlastnosti ze zvířecí říše se setkávají s požadavky na vaší pozici. Samozřejmě tady bude ideální vynechat vtipy jako had (protože když jde, tak leží) nebo medvěd (kvůli zimnímu spánku).

18. Kolik tenisových míčků se vejde do limuzíny?

Zvlášť, pokud se hlásíte na pozice, kde budete potřebovat logické a matematické myšlení, můžete se setkat s otázkami, na které se nepřipravíte. Personalista tady nechce znát správnou odpověď, ale vaší schopnost využít při řešení problému systematické myšlení. Na nic se neptejte, nehádejte. Nadechněte se a přemýšlejte (klidně požádejte o tužku a papír).

19. Chystáte se mít dítě?

Teoreticky můžete odpovědět například: Ano, ale ne v nejbližší době. Nicméně, otázky, týkající se rodinného života, náboženství, politického přesvědčení a národnosti jsou ze strany zaměstnavatele nevhodné. Ptát by se vás nikdo neměl ani na váš rodinný stav. „Zaměstnavatel může zjišťovat jen údaje, které bezprostředně souvisejí s uzavřením pracovní smlouvy, “ upozorňuje Vojtěch Steininger, advokát, kancelář bpv Braun Partners.

Pokud se s dotazem na osobní život setkáte, omluvte se s odkazem na osobní a citlivé údaje a raději si najděte jinou pracovní nabídku.

20. Co bychom u nás ve firmě podle vás mohli dělat lépe nebo jinak?

To je běžná otázka ve startupech. Otázka je zkouškou vašeho kritického myšlení. Zaměstnavatel chce znát vaše kreativní nápady.

Ucházíte se o pozici ve firmě, která je z vašeho pohledu perfektní? Zamyslete se, co by mohla nabídnout jako nový produkt/službu? Nebo nadstandard zákaznické podpory? Jak by mohla získat více klientů? Tady máte šanci ukázat, že jste ideálním kandidátem na pozici.

21. Máte nějaké otázky?

Ano, máte! Chybou, kterou dělá více než polovina uchazečů, je právě záporná odpověď na tento dotaz, který zpravidla uzavírá pohovor. „Ne, děkuji. Myslím, že už jsme si všechno řekli. Nevím, nic mě nenapadá.“ Těmito reakcemi shodíte i to nejlépe zodpovězené interview.

Na co se zeptat na pohovoru? Zakončete setkání ve váš prospěch:

(směrem k personalistovi) Co vás nejvíce baví na práci pro tuto firmu?

Co bych měl jako nový zaměstnanec zvládnout během měsíce (tříměsíčního zkušebního období)?

Jaké novinky chystáte u vás ve firmě pro příští rok?

Jak velký je tým kolegů u této pozice?

Kdo byl na pozici přede mnou a proč se uvolnila?

Při pozvání na pohovor jste jen krok od svého vysněného zaměstnání. Nepodceňte přípravu, usmívejte se a pozdravte ostatní kolegy při vstupu do místnosti. Kdo ví, jestli s nimi od příštího měsíce nebudete sdílet kancelář.

Ohodnoťte tento článek:
3,9
Právě čtete

Jak odpovědět na 21 nejčastějších otázek při pracovním pohovoru