Menu
StudentMag
Kariéra pro studenty

Personalisté radí: Deset tipů, jak nezkazit pracovní pohovor

Redakce

Redakce

26. 1. 2017

Chystáte se na první pracovní pohovor a nevíte, co čekat? Personalisté patnácti firem nám prozradili, čemu by se měli mladí uchazeči o práci vyhnout, jestliže chtějí zanechat dobrý dojem.

Možná vám některé rady budou připadat triviální, ale vězte, že se opravdu zakládají na skutečných chybách, které napáchali někteří absolventi při hledání vysněné práce. Každého by mělo napadnout, že na pohovor nemá přijít pozdě, během něj nemá žvýkat, tykat personalistovi nebo přímo kritizovat jeho práci. Přesto se najdou lidé, kteří chtějí i takto zaujmout své potenciální zaměstnavatele.

Článek vzniknul ve spolupráci s personálními pracovníky těchto společností: Česká spořitelna, České aerolinie, Deloitte, Equa bank, Grafton recruitment, Havel a Holásek, Heineken, Hyundai, IBM, Mladá fronta, RWE, SAAB, Telefónica O2, T-Mobile a Volksbank.

1. Nehrajte divadlo

Lidé pracující v oddělení lidských zdrojů neboli human resources (HR) fungují jako chodící detektory lži. Pokud kandidát působí nepřirozeně nebo se stylizuje do nějaké role, personalisté jsou vyškoleni, aby to odhalili. Když se ukáže, že uchazeč o práci lže nebo poupravuje například náplň své praxe, bývá velmi rychle vyřazen z výběrového řízení.

2. Nežádejte nástupní plat ředitele firmy

Je jasné, že informace o platovém ohodnocení zaměstnanců na různých úrovních zjistíte velmi těžko. Přesto se vyplatí mít přehled o průměrné mzdě v regionu, kde chcete nastoupit do práce, nebo aspoň pro lepší představu vyhledat informace o nástupních platech na podobných pozicích u jiných firem. Kromě oblíbené žádosti o vyjmenování tří vašich kladných i záporných vlastností totiž dotaz na očekávaný plat patří k těm nejčastějším.

„Zaujal nás mzdový požadavek minimálně 30 tisíc korun a služební auto od čerstvého absolventa bez jakékoliv praxe,“ svěřila se nám Kateřina Vranovská, ředitelka centra odbornosti České spořitelny.

3. Najměte si detektiva

Kvůli skromnému rozpočtu studenta budete muset práci detektiva nejspíš vykonat sami. Nepůjde samozřejmě o rozkrývání korupčních afér nebo finančních podvodů, ale o vaší budoucí firmě byste si měli zjistit co nejvíce. Na jakých trzích podniká, kdo jsou její hlavní konkurenti, jaké typy produktů prodává, kdo je vlastníkem firmy a podobně.

Důkladně se proklikejte webovými stránkami dané firmy. Vyslídit byste měli také vše o vybrané pracovní pozici. Až ukončíte toto vyšetřování, zkuste si odpovědět na otázky, proč chcete pracovat právě v této firmě nebo kde byste se v ní viděli za pět let.

Příklad nedostatečné přípravy na pohovor uvádí Kateřina Štefanšichová z HR Heineken Česká republika:

„Na naši otázku: ,Víte, z jakých základních surovin se vyrábí pivo?‘ nám uchazečka správně vyjmenovala vodu a slad. Na poslední ingredienci si nemohla vzpomenout. Snažili jsme se jí napovídat: ,Je to zelené, roste to tady kousek na poli…‘ Slečna, možná i proto, aby se naší otázky co nejrychleji zbavila, vyhrkla: ,Jetel!!!‘ Možná dobrý nápad na nějakou naši specialitu – jetelové pivo.“

4. Ptejte se, ale nikoli na pracovní benefity nebo délku dovolené

Když se vás personalista zeptá, jestli máte nějaké další otázky, neznamená to, že máte zakroutit hlavou, abyste ukázali, že všechno pochopíte hned napoprvé. Klidně se na něco zeptejte i podruhé, protože jde o to, abyste projevili zájem o budoucí práci a ukázali svou motivaci. Otázky směřujte k dokonalému pochopení náplně vaší práce. Kdo se nejdřív zeptá, jak dlouhá je polední pauza na oběd, určitě neohromí.

5. Nechtějte hned řídit zeměkouli

S minimální praxí těžko můžete očekávat, že se dostanete na pozici managera.

„Odpověď na otázku: ,Jaký obor by vás zajímal?‘ často bývá: ,Chci být manažer‘ (časté u absolventů VŠE). Pro zaměstnavatele je toto signál malého rozhledu, nesoudnosti a nepřiměřeného důrazu na kariérní postup namísto na rozvoj kompetencí a získávání zkušeností,“ říká Romana Nešporová, personální a marketingová ředitelka Saab Czech s.r.o.

Stejný názor sdílí i Monika Šulcová z Grafton recruitment:

„Absolventi VŠ očekávají, že jim bude nabídnuta manažerská pozice, jejich platové očekávání bývá často také přehnané. Neuvědomují si, že manažerský post by měl zastávat člověk, jenž disponuje praktickými zkušenostmi z oboru.“

6. Svůdné šaty a balící hlášky si nechte na rande

Hluboké výstřihy, sukně odhalující kolena nebo příliš silný parfém si nechte doma, pokud vás zrovna nezajímá místo tanečnice v strip klubu. Stejně tak zapomeňte na džíny.

Jak probíhá pracovní pohovor? Víme, co očekávat od většiny personalistů

Tým HR specialistů Českých aerolinií pobavil uchazeč o zaměstnání, když na otázku: „Máte další dotazy?“ odpověděl: „Co děláte dnes večer?”

7. Nesdělujte nikomu, jak moc potřebujete najít práci

Potřeba rychle sehnat práci nebo zaplatit nájem vás od ostatních kandidátů příliš neodliší. Problém vidí Jiří Bezděk, regionální mluvčí RWE, také v „přílišném zdůrazňování, že absolvent potřebuje hlavně ,někde‘ začít. Personalista většinou dá přednost uchazeči, který se o konkrétní pozici spontánně zajímá a pro kterého není nabídka jen přechodným krátkodobým nebo ,nouzovým‘ řešením.“

Personalista: „Od čeho odvíjíte tuto platovou představu?“ Kandidát: „Od výše nájemného.“ Přestože takto by se pohovor vyvíjet neměl, HR ředitelka Irena Svobodová z Equa bank se určitě pobavila.

8. Zkroťte ego velikosti vesmírné galaxie

Přehnané sebevědomí vám spíš uškodí než pomůže. Za největší prohřešek u pohovorů považují ve firmě Deloitte arogantní chování. Podobná odpověď se objevovala i u dalších dotázaných společností.

K tomu dodává Petr Vaněk, ředitel PR u Hyundai motors: „Zásadní chybou bývá nedostatek sebereflexe. Někteří kandidáti zcela přeceňují své síly a pohovor vidí jako prostor pro vlastní marketingovou kampaň. Při sdělování zamítavého výsledku pak nejsou schopni pochopit, že v něčem chybovali. Obecně je rozšířeno přesvědčení, že největší chybou je nervozita. Naopak. Trocha nervozity se většinou pojí s přiměřenou pokorou. Nejlepší cestou, jak se tomuto vyhnout, je říct konkrétně, co umím, a hodnocení jak už nechat na specialistech.“

9. Nestřílejte naslepo

Pokud to jdete na pohovor pouze zkusit, aniž byste se předtím dostatečně připravili, a o nabízené pracovní pozici máte jen mlhavou představu, pak jen ztrácíte svůj čas.

„V mnoha případech si uchazeč nezjistí o dané společnosti základní informace, nemá představu o předmětu její činnosti a není výjimkou, že si ani přesně nepamatuje, na jakou z nabízených pracovních pozic zareagoval,“ tvrdí Renata Riegelová, HR Manager vydavatelství Mladá fronta.

10. Vaši fotku od táboráku nebo z párty nedávejte do životopisu

Pokud se nehlásíte zrovna na pozici stand up komika, snažte se působit seriózně nejenom u pohovoru, ale také ve vašem životopise či při e-mailové nebo telefonické komunikaci s personalistou dané firmy. Fotka od táboráku vám může pomoci skutečně jenom tehdy, když se chcete stát vedoucím skautů.

„Občas nás zaráží fotky (plesové, z party, z dovolené či od ohně, a nejlépe pojmenované ,já.jpg‘), emailové adresy odkazující možná na někoho úplně jiného (typu ,růžovýkrálíček‘ či ,šampión1979‘ na seznamu apod.),“ říká Helga Edenová, ředitelka HR Volksbank CZ.

Ohodnoťte tento článek:
3,5
Právě čtete

Personalisté radí: Deset tipů, jak nezkazit pracovní pohovor