Menu
StudentMag
Kariéra pro studenty

Jak se správně chovat na pohovoru? 7 tipů, jak získat vysněnou práci

Adéla Lišková

Adéla Lišková

10. 10. 2016

Pokud vás personalista pozve na pracovní pohovor, znamená to, že vás životopis ho zaujal a přemýšlí o vás jako o vážném kandidátovi na danou pozici. Jak se však správně chovat na pohovoru a co naopak nedělat, abyste nepohřbili své šance?

1. Jak se chovat na pracovní pohovoru – přijďte včas

Na pracovní pohovor byste měli samozřejmě dorazit včas – ideálně se na recepci ohlásit zhruba o 5 minut dříve (zvlášť když jdete do velké firmy, kde – než se dostanete k personalistovi – musíte ujet několik pater výtahem a projít několika chodbami). Jestliže jedete někam, kde to úplně neznáte, je lepší dát si časovou rezervu. Pokud se vám však přeci jen povede přijít pozdě, omluvte se – nejlépe tak, že personalistovi předem zavoláte. Ani s omluvami to však nepřehánějte – stačí jednou a dost.

2. Jak se chovat na příjímacím pohovoru – pozdravte ostatní zaměstnance

Až vyrazíte na pracovní pohovor, myslete na to, že začíná už v momentě, kdy vstoupíte do budovy. Nesnažte se působit jen na personalistu, ale i na všechny ostatní zaměstnance – každého, koho potkáte, slušně pozdravte a buďte zdvořilí. Zvláště na komornějších pracovištích je běžné, že se ten, kdo s vámi vedl pohovor, zeptá i sekretářky či recepční, jak jste na ně působili. Navíc nikdy nevíte, zda na chodbě nepotkáte třeba svého budoucího šéfa.

3. Jak se chovat u pracovního pohovoru – buďte milí a slušní

Až se dostanete k personalistovi, pozdravte, usmějte se a podejte mu ruku (dejte si záležet na přiměřeně pevném stisku ruky. Před vstupem do místnosti si nezapomeňte vypnout mobilní telefon a zbavit se žvýkačky. Neskákejte personalistovi do řeči. Až bude chtít něco vědět, zeptá se vás.

4. Jak se chovat na pohovoru – nepodceňte přípravu

I když se všude píše, že před pracovním pohovorem si máte zjistit co nejvíce informací o dané firmě a pozici, překvapivě dost lidí to stále nedělá. Pokud personalista pozná, že skoro ani nevíte, kam se hlásíte, máte u něj výrazné minus.

5. Jak se chovat na pohovorech – ptejte se

Jestliže jste si všechny dostupné informace nastudovali, nebojte se toho využít. Zkuste to personalistovi dát najevo pomocí otázek, čímž mu také ukážete svůj zájem. Není nic horšího než kandidát, kterému je všechno jedno. Zajímejte se především o to, co budete na dané pozici dělat, a také na to, jaké jsou možnosti profesního růstu.

6. Jak se chovat při pracovním pohovoru – nezačínejte o penězích

V jedné oblasti se však co se týká otázek držte zpátky. Neptejte se příliš brzy na plat – počkejte, až začne o penězích mluvit personalista (jakože by vám měl říct, kolik budete vydělávat). Pokud nebyla výše odměny specifikována v inzerátu a personalista vám nic neřekne, pak máte samozřejmě plné právo se zeptat, ovšem nechte to až na závěr.

7. Jak se správně chovat na pohovoru – nepomlouvejte

Až budete mluvit o svých předchozích zaměstnáních, mluvte vždy v pozitivním duchu a své bývalé zaměstnavatele v žádném případě nepomlouvejte (i v případě, že by si to zasloužili). Spíše než na hodnocení se zaměřte na to, co jste v dané práci měli na starosti a jak své zkušenosti můžete využít na pozici, na kterou se hlásíte.

Ohodnoťte tento článek:
4,3
Právě čtete

Jak se správně chovat na pohovoru? 7 tipů, jak získat vysněnou práci