×
StudentMag

Uspějte na trhu práce. Přinášíme 11 tipů, čím zaměstnavatele zaujmout

FOTO: Podání ruky
Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

Trh práce je trh jako každý jiný: setkává se na něm poptávka a nabídka. Abyste byli úspěšní, je třeba, aby se poptávka zaměstnavatele setkala s tím, co můžete nabídnout vy. Chcete vědět, jak zvýšit svou cenu na trhu práce? Podívejte se na naše tipy.

FOTO: Podání ruky
Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

1. Životopis, životopis a ještě jednou životopis

Kouzelné zaklínadlo, které odemyká bránu k zaměstnání. Je to stokrát omílané téma, ale platí, že zaujmete jen kvalitní životopisem. Strukturovaný životopis je úplnou samozřejmostí.

Podívejte se na vzory životopisů, kterých je na internetu nepřeberné množství. Nebo ještě lépe: požádejte někoho, kdo na pracovním trhu uspěl, aby vám zaslal svůj životopis. Všimněte si, čím je tak jiný a výjimečný, že personalistu v záplavě CV zaujal. Až životopis napíšete, požádejte někoho, aby si jej přečetl a řekl vám, zda by vás (být zaměstnavatelem) najal.

2. Motivační dopis

Skoro jste si odechli, že máte napsaný životopis a už jen stačí jej rozeslat? Tak to vás bohužel zklameme, nestačí. Jestli chcete uspět a vybočit z davu, je nezbytné napsat kvalitní motivační dopis.

3. Odlište se

Ještě než CV a motivační dopis pošlete, znovu si je přečtěte a zamyslete se nad tím, jak působí. Jsou sice gramaticky, graficky i stylistky správné, ale tak nějak neslané, nemastné, prostě tuctové? Tak to pozor! Vaším cílem je získat práci, ne jen mít správně napsaný životopis.

Abyste uspěli, musíte se něčím odlišit a zaujmout, zkrátka vyniknout nad ostatní:

• Máte praxi nebo stáž při studiu? Patřičně to v životopise zdůrazněte.

• Nemáte pracovní zkušenost, ale roky pracujete jako dobrovolník? Určitě na to nezapomeňte zaměstnavatele upozornit.

• Jste bez praxe, ale studovali jste na výbornou? Zdůrazněte to v motivačním dopise: „Plně jsem se věnovala studiu, abych získala co nejhlubší vhled do studované problematiky.“

• Hrajete na hudební nástroj nebo kreslíte a hlásíte do reklamní agentury? Neváhejte to použít – ukazujete to na vaše kreativní dovednosti.

4. Vystupujte na úrovni

Konečně vás pozvali na pohovor? Třikrát hurá! Je čas na to sladit váš outfit s požadavky na konkrétní místo. Na práci bankéře asi neubude nejlepší přijít s hlubokým výstřihem nebo v džínech. Pro práci módní redaktorky se naopak oblečte co nejzajímavěji, s nudnou černou neuspějete. U pohovoru více než kde jinde platí ono okřídlené rčení, že šaty dělají člověka. Jenom šaty však nestačí.

Může se to zdát jako klišé, ale až se setkáte s personalistou, narovnejte se, usmějte se a podejte mu ruku. Vypadá to jako úplná samozřejmost a banalita, ale víte kolik lidí je natolik nervózních, že na toto zapomíná? Šanci udělat první dojem dostanete jen jednou. Myslete na to.

5. Prezentace

Na to, jak se budete na pohovoru prezentovat, se připravte už doma. Nebuďte zbytečně skromní, ale ani se nevychloubejte, prodejte své přednosti a ze svých nedostatků udělejte klady. Představte si, že děláte de facto reklamu sami na sebe. Tradovaná otázka na tři špatné vlastnosti by neměla být smetena ze stolu tím, že odpovíte, že jste někdo jako superman, a tudíž se vás špatné vlastnosti netýkají.

• Jste puntičkář? No, fajn, tak jste, což sice ničí vaše okolí, ale pro zaměstnavatele to může být signálem, že odevzdáváte perfektní práci a jste orientováni na detaily.

• Jste třeba moc zvědaví a musíte vědět o všem, co se kde šustne? Sice špatná vlastnost, ale pro obchodní pozici přímo nedocenitelná, dokážete totiž z klienta vytáhnout maximum informací, což je pro prodej služby či produktu nezbytné.

6. Zajímejte se

Právě jste se představili, zaměstnavatel vám pověděl základní informace o práci a zeptá se: „Je ještě něco, co by vás zajímalo?“ Jasně že ano, nesmíte říct, že nevíte, nebo že už víte vše. Právě přichází další okamžik, kdy se můžete opět odlišit od ostatních. Ptejte se, a ptejte se tak, aby bylo poznat, že jste poslouchali a že se o práci opravdu zajímáte.

Zeptejte se například na pracovní prostředí: open space, nebo samostatná kancelář? Jak probíhá zaučování? Klade zaměstnavatel ve zkušební době větší důraz na dosažení obchodních cílů, nebo na dokonalé zvládnutí procesů?

7. Rozhoďte sítě

Nejlépe se hledá práce o známých. Dejte ostatním vědět, že hledáte práci. Nikdy nevíte, jestli třeba tetička vašeho kamaráda nehledá asistentku.

8. Reference

Jestliže mát tu možnost, požádejte bývalého zaměstnavatele o reference. Působí to velmi přesvědčivě a je to další tah, který vás na pracovním trhu zviditelní.

9. Oslovte zaměstnavatele

Chtěli byste pracovat u konkrétního zaměstnavatele, ale nenabízí žádné volné pozice? Oslovte jej sami. Pošlete mu CV a motivační dopis, ve kterém mu vysvětlete, proč chcete pracovat právě pro něj, na jaké pozici a co mu můžete přinést.

10. Stáže

Jako student využijte stáží ve firmách. Většinou jsou sice neplacené, ale máte skvělou příležitost získat praxi ve svém oboru. Pokud s vámi bude zaměstnavatel opravdu spokojen, je velká šance, že se pro vás po skončení stáže najde ve firmě místo.

11. Stále se zdokonalujte

Právě jste dokončili školu? Tak to vám ze srdce blahopřejeme, ale neznamená to konec vašich vzdělávacích snah. Vylepšujte své jazykové znalosti, PC dovednosti a tak dále. Ukažte, že na sobě stále pracujete.

5/5 - (2 votes)

5/5 - (2 votes)


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..