Učitelka se stala na 2 dny žákyní. Udělala jsem obrovskou chybu, říká

Americká učitelka Alexis Wigginsová strávila v rámci pedagogického šetření dva dny v roli žákyně na střední škole. Nejvíc podle ní žáky unavuje, že jsou nuceni celý den v tichosti sedět na místech a pasivně přijímat informace. Často jsou také učiteli vnímáni jako přítěž.

FOTO: Nuda ve škole, studentka
Učitelé si mnohdy neuvědomují, jak je celodenní sezení unavující. Zdroj: Shutterstock.com

Experiment měl pedagožce a jejím kolegům z American International School ukázat, jak zlepšit kvalitu výuky. Po dvou dnech strávených ve školních lavicích však byla v šoku.

Celodenní sezení v lavici žáky unavuje

Hned první den Wigginsovou překvapilo, jak náročné je ve skutečnosti strávit jediný den ve škole. Může za to hlavně nepřetržité sezení v lavici a nemožnost aktivně zasahovat do výuky. Jediný pohyb většinou představují přesuny mezi učebnami.

„Na konci dne jsem nemohla přestat zívat. Původně jsem chtěla udělat nějakou kancelářskou práci, namísto toho jsem se dokázala jen dívat na televizi. Už ve 20:30 jsem šla do postele,“ líčí svůj první den ve škole. Poukazuje také na to, že studenti po takovém dni ještě musejí řešit domácí úlohy.

Učitelé si podle ní náročnost a stereotypnost školního dne vůbec neuvědomují, protože tráví většinu času na nohou. Převážně stojí před tabulí a během výkladu nebo kontrol práce žáků se pohybují po třídě.

Buďte zticha a dávejte laskavě pozor!

Pro studenty je rovněž mimořádně obtížné celý den se soustředit a k tomu ještě pasivně poslouchat učitelův výklad. Podle Wigginsové se potom nelze divit, když často vyrušují.

„Po chvíli jsem přestala počítat, kolikrát nám bylo řečeno, ať jsme zticha a dáváme pozor. To je normální – učitelé mají jen omezené množství času a musejí ho moudře využít. V průběhu dne ale začnete litovat studenty, kteří jsou znovu a znovu napomínáni. Takhle reagují na to, že celý den musejí jen sedět a poslouchat,“ míní.

Mimoto si někteří žáci musí ve škole připadat na obtíž. Na opakované či méně rozumné otázky totiž učitelé mnohdy reagují nevhodnými komentáři a obracejí oči v sloup.

[emaillocker]

Wigginsová: Už nikdy bych se na nic neptala

„Samozřejmě, je směšné vysvětlovat stejnou věc pětkrát. Ale když jsem musela napsat test, byla jsem najednou ve stresu. Byla jsem nervózní a měla jsem otázky. A když mi vyučující odpověděl tím, že protáčel oči, už nikdy bych se asi nechtěla na nic ptát,“ popisuje své dojmy.

Alexis Wigginsová v současnosti v žádné třídě neučí, působí totiž na škole jako vzdělávací kouč. Zjištěné poznatky tak nejspíš uplatní při práci s učiteli na zlepšení studijních výsledků žáků. Podle svých slov získala po dvou dnech ke studentům mnohem větší empatii a respekt.

Dnes by své žáky vyučovala jinak

V kompletní zprávě o experimentu, již zveřejnila na blogu, také uvádí, co by změnila ve svých předchozích třídách. Nově by například vymýšlela bleskové mini-lekce s aktivním zapojením žáků do výuky. Na závěr přiznává, že ve své praxi udělala obrovskou chybu.

„Teprve po 14 letech jsem udělala něco, co jsem měla udělat hned první rok: vyzkoušet si roli studenta. Bylo to tak poučné, že bych si přála vrátit se do každé třídy, ve které jsem učila, a změnit minimálně deset věcí – hlavně uspořádání výuky, plán lekcí a kontroly porozumění,“ bilancuje.

[/emaillocker]

 

Učitelka se stala na 2 dny žákyní. Udělala jsem obrovskou chybu, říká
Ohodnoťte tento článek


5 Komentáře Učitelka se stala na 2 dny žákyní. Udělala jsem obrovskou chybu, říká

  1. Učiteľka musela ísť na 2 dni do školy ako študentka, aby pochopila ako to tam vyzerá a čo je to byť študentom??? Ja to nechápem! A kam chodila a čo robila predtým, než začala učiť???

    • No, dle slov už má něco za sebou od učené.. A doba se mění, když neměla podmínky vohdén pro to, aby to zjistila někdy předtím, ale až teď… Pořád lepší někdy, než nikdy 🙂

  2. Mně to přijde úplně směšný, jak kdyby mimozemšťan nastoupil výuku, kterou v životě nepoznal 😀 Celá výuka je založená na zájmu studenta a profesionalismu učitele. Student potažmo žák se nudí, když je učitel nudný

    • Směšná je ta omáčka okolo, podstata je bohužel pravdivá. O tom by se dala napsat celá bakalářka 😀 … takovej vtip jsou třeba naučný videa z 80.let, monotónní hlas podkreslenej totálně uspávací hudbou.. (palec nahoru) docela dost často nám je na střední pouštěli.

      Nuda v hodině, nulová interakce učitele a žáků (méně průbojných) a to jen kvůli minimální, mnohdy žádné podpoře od učitele v případě nesprávné otázky/odpovědi a následná potupa žáka od, o 20+ let staršího člověka, který by se měl chovat dospěle, ale akorát zneužívá svého postavení a zkušeností aby si zvedl ego. Toto je případ 80% učitelů v ČR na ZŠ a SŠ.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*