×
StudentMag

Technické obory ekonomiku nespasí, říká nositel Nobelovy ceny Phelps

FOTO: Edmund S. Phelps na konferenci Columbia University
Ilustrační foto. Foto: Diane Bondareff, Columbia University

Americký profesor ekonomie a nositel Nobelovy ceny Edmund S. Phelps odmítá, že by větší počet absolventů technických oborů měl zlepšit hospodářskou situaci států. Ekonomiky podle něj potřebují hlavně inovativní a tvořivé lidi.

FOTO: Edmund S. Phelps na konferenci Columbia University
Ilustrační foto. Foto: Diane Bondareff, Columbia University

Uvedl to na začátku září na názorovém portálu Project Syndicate. Nepřímo tak kritizoval názory zaznívající v mnoha zemích světa, že je třeba zvyšovat zájem o technické obory na úkor humanitních. Rozvoj a konkurenceschopnost podle něj nejsou závislé na dostatku specializovaných odborníků.

Nedostatek kvalifikované síly nebrání podnikům investovat

Odmítá také hlavní argument, proč by mělo nedostatečné odborné vzdělání zaměstnanců mít na svědomí špatnou ekonomickou výkonnost. Ekonomové často tvrdí, že nedostatek kvalifikovaných pracovníků brání společnostem investovat do modernějšího vybavení.

„Takhle ekonomický vývoj obvykle nefunguje. Naopak, firmy nejprve začnou investovat a zaměstnanci buď zareagují na možnost vyšší mzdy tím, že získají odpovídající dovednosti na vlastní náklady, nebo jim samy firmy nabídnou potřebnou kvalifikaci,“ vysvětluje Phelps.

Na druhou stranu připouští, že posun k technickým oborům by teoreticky mohl posílit konkurenceschopnost. Musela by jej ale provést řada středních a vysokých škol najednou a současně by muselo dojít k velkému růstu produktivity. V dohledné budoucnosti je to však velmi nepravděpodobné.

Humanitní vzdělávání přispívá k oživení ekonomiky

Phelps naopak zastává názor, že ekonomiky nejvíce potřebují nositele inovativních myšlenek, kteří jsou kreativní, přicházejí s novými řešeními a dokážou rychle reagovat na měnící se podmínky. Existenci humanitních oborů považuje za nezbytnou pro další rozvoj.

Humanitní vzdělávání podle něj přispívá k oživení ekonomik tím, že studenti získají nové myšlenky a porozumění světu a společnosti v jejich šíři. Školství by proto na všech úrovních nemělo upouštět od výuky literatury, filosofie, historie a dalších disciplín.

„Humanitní vědy popisují vzestup moderní civilizace. Země na celém světě je mohou využít, aby rozvíjely a oživovaly hospodářství a zároveň pomohly jednotlivcům vést produktivnější a naplňující život,“ dodává.

Prof. Dr. Edmund Strother Phelps

  • profesor ekonomie a vedoucí Centra pro kapitalismus a společnost na Kolumbijské univerzitě v New Yorku
  • nositel Nobelovy ceny za ekonomii z roku 2006, francouzského Řádu čestné legie (2008) a dalších ocenění
  • věnuje se především základům makroekonomie, dopadům očekávaných mezd a cen a přirozené míře nezaměstnanosti
  • autor úspěšné knihy Odměňování práce (Rewarding Work) s podtitulem Jak obnovit participaci a soběstačnost ve svobodném podnikání



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..