×
StudentMag

Jak udělat anketu a čím se liší od dotazníku?

Jak udělat anketu

Jak vytvořit anketu nebo dotazník, je důležitá otázka. Studentům se taková dovednost velice hodí, ba někdy může být i nezbytná. Dotazníky tvoří důležitou část některých typů výzkumu například u humanitních nauk. Ankety jsou také užitečné pro spoustu organizačních věcí, které se týkají studentského života. K čemu všemu nám může posloužit anketa či dotazník a jak ji vytvořit?

K čemu slouží ankety: Průzkum ve škole a v praxi

Ankety a dotazníky pochopitelně slouží k tomu, aby se vědělo, jak jsou ve společnosti zastoupeny názory nebo aby se poznala četnost výskytu určitých jevů. Dotazníky na akademické půdě nejvíce uplatní společenské vědy, které na základě tohoto mohou lépe popsat společnost. Také jsou například důležitou součástí jazykovědy, která skrze dotazníky sbírá data například o gramatičnosti vět.

V praxi je takový průzkum branou ke komerčnímu úspěchu: firmy chtějí mít přehled ohledně toho, o jaké produkty je zájem nebo jaká je spokojenost klientů. I ankety na sociálních sítích typu “preferujete psy, nebo kočky?” podnikům v určitém smyslu pomáhají v propagaci a zapojení lidí do komunikace. Nesmíme v žádném případě opomenout ani novináře, kteří takto mapují názory společnosti a mohou pak informovat ostatní. Výsledkem jsou informace důležité pro politická i jiná hnutí.

Jednoduchá znalost, jak vytvořit anketu na Facebooku, je koneckonců dobrá i pro společenský život. Přes ankety se snadno nacházejí nejvýhodnější termíny i jiné organizační záležitosti večírků nebo vícečlenných výletů. V digitálním světě je toto přehledné řešení nasnadě – internet věci velmi usnadňuje.

Anketa a dotazník: Čím se od sebe liší?

Upřesněme si teď rozdíl mezi anketou a dotazníkem. Anketa zpravidla používá uzavřené otázky. Lidé tak mohou hlasovat nebo vybrat možnost, která se nejvíce shoduje s jejich názorem nebo v jejich případě nejlépe odpovídá na otázku. Cíl zkoumání a výsledek ankety je obecnější než u dotazníku. Většinou je otevřená všem typům lidí a účast probíhá spontánně.

Dotazník je mnohem detailnější a odbornější. Bývá mnohem pečlivěji zkonstruován, aby výsledky byly směrodatné pro to, co se autor snaží zjistit. Může být cílen na konkrétní skupinu, je třeba žádat relevantní lidi o vyplnění. Používá kromě uzavřených i otevřené otázky, aby se zjistily přesnější informace.

Jak vytvořit anketu na Facebooku a jiných platformách

Do praktického života se hodí vědět, jak vytvořit anketu v Messengeru, na facebookové stránce nebo na jiných sociálních médiích. Organizujete-li studentský večírek a chcete se na něco přehledně zeptat v chatovací skupině na Messengeru, máme špatnou zprávu. Tato funkce byla v roce 2020 odstraněna spolu s několika dalšími kvůli evropským zásadám soukromí. Facebook se prý však chystá celou záležitost přepracovat a funkce nám časem vrátit.

Stále můžeme vytvářet ankety na zdi. Ve skupinách se možnost ankety nabídne po rozkliknutí pole pro nový příspěvek, nachází se pod tlačítkem se třemi tečkami. Možnost udělat anketu na své stránce či profilu se přenesla ze zdi do takzvaných “příběhů”, tedy dočasných příspěvků. Podobnou funkci najdeme i na Instagramu a jiných sociálních sítích. Stačí zadat otázku a nadepsat možné odpovědi.

Jak vytvořit dotazník v Excelu, Google Forms a dalších programech

Někomu se může zdát užitečnější znalost, jak vytvořit dotazník ve Forms. Tato aplikace se hodí jak na podnikatelské či odborné dotazníky, tak i pro jednoduché ankety. Je také velmi přehledná. Nový dotazník založíte kliknutím na velké tlačítko “+” a pak můžete snadno vyplnit nadpis, popisek, vybrat si z několika typů otázek a zadat možnosti či přidat volná pole pro psané odpovědi.

Velmi populární je také webová stránka Survio, která umožňuje tvořit dotazníky a ankety zdarma. Taktéž je přehledná a funguje podobně jako Google Forms. A kdyby vám ani jedno nesedlo, k dispozici je spousta jiného softwaru určeného k práci s dotazníky.

Možný je i dotazník v programu Excel nebo v některé z jeho alternativ. Na rozdíl od speciální aplikací se výsledky nepočítají samy, ale tato oldschoolová metoda má své kouzlo. Jedna buňka může sloužit pro zadání názvu. Pak zapište otázky pod sebe a jména (v případě anonymního dotazníku si každý vybere sloupec dle libosti) dotazovaných. Takto vám vznikne přehledná tabulka, která se (například v případě Google Spreadsheets) dá snadno sdílet. Program dokáže z výsledků vytvořit i graf, pokud odpovědi upravíte do správného formátu.

Jak vytvořit dotazník k diplomové práci

Nyní se dostáváme k nejdůležitější, ale zároveň nejošemetnější otázce: jak udělat dobrý dotazník, který nám dá co nejpřesnější obraz? To samozřejmě velmi závisí na tom, jakého se týká oboru a co skrze něj chcete zjistit.

Jak napsat bakalářskou práci za týden? 7 tipů, jak ušetřit čas

Průzkum skrze dotazník je součástí mnoha diplomových prací – jde o úkon, skrze který ukážete, že jste schopni nejen teoretizovat, ale také přijít na způsob, jak sledovat realitu, a dokážete z toho vyvodit závěr. Kromě uvedení, co jste zjistili, zpravidla je třeba posoudit, zda výsledky potvrzují nebo vyvracejí nějakou předešlou hypotézu a co nového se na jejich základě dá o testované látce předpokládat.

Jaké má dotazník výhody a nevýhody?

Dotazník jakožto metoda zkoumání je velmi snadný a praktický. Je to levná cesta k výsledkům, které se snadno zpracují a vyhodnotí. Respondenti jsou zpravidla ochotní jej vyplnit, protože je to jednoduché a neinvazivní. Přesto nemůžeme na rozdíl od nějakého pozorovacího experimentu zajistit, aby výsledky byly pravdivé. Jednak má každý na sebe jiný názor, než jak ho vidí společnost, jednak ani pod rouškou anonymity věci nechceme přiznat nebo radši vyplníme, co nám přijde správné, než co je přesné. Uniká nám tak spousta neverbálních náznaků.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..