Menu
StudentMag
Kariéra pro studenty

10 tipů, jak zvládat stres v práci. Nejlepší triky managerů, kteří se rozhodně nezblázní

Adéla Lišková

Adéla Lišková

29. 10. 2017

Schopnost zvládnout své emoce i pod tlakem má velký vliv na náš výkon. Jak se úspěšní lidé dokáží udržet v klidu?

Podle výzkumu provedeného organizací TalentSmart, kterého se účastnilo více než milion lidí, zvládá stresové situace bez problému až 90 procent všech pracovníků na špičkových pozicích. Pokud se tedy jednou chcete stát vrcholovým manažerem, učte se, jak to dělají!

Všudypřítomný stres

Jistě jste slyšeli o spoustě studií, které potvrdily negativní účinky stresu na duševní i fyzické zdraví. Podle jedné z nich dokonce způsobuje degeneraci té části mozku, která je zodpovědná za sebekontrolu.

Mozek ho potřebuje

Nejproblematičtější věcí na stresu je ovšem to, že jde o naprosto nezbytnou emoci, které se prostě nezbavíme. Náš mozek totiž funguje takovým způsobem, že pokud nepocítí alespoň nějakou úroveň stresu, nemůže vydávat ani přijímat žádné rozkazy. Pokud se nejedná o dlouhodobý stav, není tak stres vůbec škodlivý, ba naopak.

Strategie úspěšných

Pokud však stres překračuje únosnou mez a negativně ovlivňuje náš pracovní výkon, je potřeba s ním zatočit. Úspěšní lidé na něj mají spoustu triků, představme si tedy ty nejlepší z nich. Některé z nich nejsou ničím objevným, jejich síla však tkví v rozpoznání okamžiku, kdy je potřeba strategii použít.

1. Oceňují to, co mají

Přemítání o tom, za co vše byste měli být v životě vděční, je správnou věcí jak z hlediska morálky, ale také zdraví. Podle výzkumu Kalifornské univerzity vám tato činnost dodá energii, psychickou pohodu a lepší náladu.

2. Neptají se „co kdyby?“

Tato otázka je pro stres a starosti přímo palivem. Věci se mohly vyvíjet v tisíci různých směrech a nad tím, co už nelze ovlivnit, nemá smysl přemýšlet.

3. Zůstávají pozitivní

Pozitivní myšlenky dokáží divy. Pokud cítíte, že jde do tuhého, zaměřte svou pozornost na něco, co vás absolutně nestresuje, ale naopak vám přináší radost.

4. Dokáží vypnout

Moderní technologie nám značně ulehčují komunikaci, zároveň v nás ale mohou vyvolávat pocit, že musíme být k dispozici 24 hodin denně a tím nás udržovat v konstantním stresovém prostředí. Pokud se tak na pár hodin hodíte offline, svému psychickému zdraví tím jedině prospějete.

5. Hlídají si příjem kofeinu

Při náročné práci může být káva skvělým pomocníkem k udržení pozornosti, nic se však nemá přehánět. Kofein totiž spouští uvolňování adrenalinu, který v nás vyvolává pocit napětí, které může přetrvávat i dlouho po dokončení úkolu.

6. Mají dostatek spánku

Jedině při spánku se mozku můžou pořádně dobít baterky. Pokud ho tak dlouhodobě máte nedostatek, má to negativní vliv na vaše soustředění, paměť a dokonce i sebekontrolu.

7. Zahánějí černé myšlenky

Většina našich negativních myšlenek, jsou opravdu jen myšlenky – ne fakta. O energii nás tak připravují zcela zbytečně.

8. Mají realistický pohled

Stres je často vytvářen naším zkresleným pohledem na svět. Je snadné si říct, že šéfové jsou zlí a termíny nerealistické, docílíme tím však jen toho, že jsme vystresovaní ještě před tím, než jsme vůbec začali něco dělat.

9. Dýchají

Jednoduchou pomůckou pro zvládnutí stresu je docela obyčejné dýchání. Pokud máte pocit, že nic nestíháte, na chvíli se zastavte, zavřete oči, na nic nemyslete a zhluboka dýchejte. Uvidíte, že to zas nebude tak horké.

10. Neodmítají pomoc

Bylo by úžasné, kdybychom dokázali všechno zvládnout sami. Dnešní svět je však natolik komplexní, že každý se občas dostane do situace, kdy neví, co si počít. Nechat si poradit od zkušenějšího ale není žádná ostuda, často to dokonce může být to nejefektivnější řešení.

Ohodnoťte tento článek:
4
Právě čtete

10 tipů, jak zvládat stres v práci. Nejlepší triky managerů, kteří se rozhodně nezblázní